Dirsek Bölgesi Ağrıları

Dirsek çevresindeki ağrılarının en sık sebepleri arasında tenisçi dirseği (lateral epikondilit) ve golfçu dirseği (medial epikondilit) bulunmaktadır. İsimleri farklı olsa da, tenisçi dirseği ve golfçu dirseğinin oluşum mekanizmaları ve oluşturduğu şikayet şekilleri aynıdır, sadece bölgeleri farklıdır. Tenisçi dirseği dirseğin dış bölümünde olurken, golfçu dirseği iç bölümünü etkiler.

Tenisçi dirseği golfçü dirseğine göre çok daha sık görülen bir problemdir. Tenisçi dirseğinde dirseğin dış bölümünde ağrı vardır. Bu ağrı sızlama şeklinde ve keskin bir ağrıdır. Bastırmayla nokta şeklinde ağrının yeri dirseğin dış tarafında bulunabilir. Ağrı ilk başlarda hafif ve sadece zorlamalı hareketlerle oluşurken, tedavi edilmezse zaman içerisinde ağrının şiddeti artar ve istirahat halinde de oluşmaya başlar. Tedavinin ertelendiği durumlarda, 2-3 ayın sonunda artık gece bile uyandırmaya başlayan ağrılar görülebilir.

Tenisçi dirseğinin oluşumunda en sık etken günlük yaşam içerisinde yapılan tekrarlayan el bilek ve dirsek hareketleridir. Bu hareketler vida sıkma gibi teknik işler olabileceği gibi cam silme, kavanoz kapağı açma gibi günlük ev işlerinde yapılan tekrarlayan basit zorlama hareketleri olabilir. Ayrıca ofis ortamında uzun süre bilgisayar kullanımı da tenisçi dirseği oluşumunda önemli bir etkendir.

Tenisçi ve golfçü dirseğinde ilk yapılması gereken şey rahatsızlığın oluşumunda etkili olduğu düşünülen tekrarlayan zorlamalı hareketlerin kesilmesi veya en azından azaltılmasıdır. Bilgisayar kullanımı sırasında ergonomik klavyelerin veya “Mouse pad” kullanımı önemlidir. Tenisçi dirseğinde ağrı her ne kadar dirsekte olsa da, aslında olayı başlatan el bilek hareketleridir. Bu nedenle el bileği rahat pozisyonda tutacak el bileklik kullanımı ağrının azalması bakımından önemlidir. Ayrıca dirseğe takılan tenisçi dirseği bandı da kullanım açısında hem pratik hem de etkili bir yöntemdir. Tenisçi dirseğindeki temel sebep kasların kronik olarak zorlanması olduğu için, o bölgede ödem sık görülen bir bölgedir. Bu nedenle hem ödem giderici hem de ağrı kesici etkisi bulunan ilaçların 10 gün süreyle gerekirse ara verilerek tekrarlayan şekilde kullanılması tedavide önemlidir. Ödem ve ağrının azaltılmasında düzenli olarak günde 3-4 kere 15-20 dakika buz uygulaması önerilmektedir. Bu tedavilere rağmen ağrının inatçı olduğu durumlarda dirsekte ağrının nokta olarak yoğun olduğu bölüme kortizon iğne yapılması oldukça etkili bir tedavi yöntemidir. Dirsek bölgesine germe egzersizleri ve ultrason tedavi uygulamasıyla yapılan fizik tedavi de seçenekler arasındadır.

Tenisçi dirseği kronik ve inatçı bir rahatsızlıktır. Düzelmesi uzun zaman ve sabır gerektirebilir. Tedavi yöntemlerine rağmen devam eden nadir durumlarda cerrahi yönteme başvurmak gerekebilir.

Prof. Dr. Yakup YILDIRIM
Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı